Tekoälyn avulla terveydenhuollon työvuorosuunnittelun ongelmat ratkaiseva Plain Complex Oy keräsi 150 000 euron rahoituksen nimekkäiltä enkelisijoittajilta

31.8.2021

Suomalainen terveydenhuollon työvuorosuunnitteluun erikoistunut startup Plain Complex Oy on kerännyt ensimmäisellä enkelisijoituskierroksellaan 150 000 euroa. Tekoälyyn pohjautuvalla ohjelmistolla ratkaistaan terveydenhuollon työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen liittyvät työvuorosuunnittelun haasteet.

Plain Complex Oy
Kuva: Plain Complex Oy:n perustajat Tuomo Peltola (vasemmalla), Sasu Liuhanen ja Stefano Campadello kuvattuna Helsingissä / Plain Complex Oy

Plain Complex Oy

Plain Complex Oy on vuonna 2021 perustettu kolmen henkilön startup, jonka idea ja tuotekehitys saivat alkunsa jo kolme vuotta sitten. Anestesialääkäri Sasu Liuhanen törmäsi toistuvasti työssään työvuorosuunnitteluun haasteisiin; prosessi on hidas, sitoo työvoimaa ja valmiiden työvuorolistojen laatu jättää usein paljon toivomisen varaa. Kolmivuorotyön haasteet olivat lähes päivittäinen puheenaihe.

Ratkaisuna ongelmaan yritys on tuomassa markkinoille tekoälyyn perustuvaa työvuorosuunnitteluohjelmistoa. Plain Complex Oy:n ovat perustaneet anestesialääkäri ja tietojenkäsittelytieteilijä Sasu Liuhanen, terveysteknologian myynnin ja markkinoinnin ammattilainen Tuomo Peltola sekä ohjelmistokehityksen osaaja Stefano Campadello.

Tekoälyyn pohjautuva työvuorosuunnittelu parantaa työhyvinvointia ja tuo säästöjä terveydenhuoltoon

Terveydenhuollon resurssipula ja työntekijöiden haasteet sovittaa vaativa kolmivuorotyö yhteen oman elämän kanssa on noussut etenkin COVID-19 myötä julkiseen keskusteluun. Plain Complex Oy on perustettu ratkaisemaan nämä työvuorosuunnittelun haasteet, jotka ovat olleet näkyvissä jo vuosia.

– Yksi kolmivuorotyön suurista haasteista on työn ja muun elämän yhteensovittaminen. Kun työvuoroja suunniteltaessa on huomioitava niin lait, sopimukset, työyksikön tarpeet, hyvä työvuoroergonomia kuin työntekijän toiveetkin, muodostuu kokonaisuudesta vaikea palapeli, jossa työntekijän toiveille jää usein kovin vähän sijaa. Tekoäly kykenee muuttamaan tämän ja kokoamaan palapelin tavalla, jossa kaikki voivat voittaa. Kokonaisuuden kaikki osat huomioiva työvuorosuunnitelma on valmis minuuteissa päivien tai viikkojen sijaan, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Sasu Liuhanen.

Käynnissä oleva pilottihanke suuressa suomalaisessa yliopistosairaalassa on jo nyt osoittanut, että tekoäly kykenee luomaan työvuorosuunnitelmia, joissa kolmivuorotyö on mahdollista yhdistää henkilökohtaisen elämän kanssa oleellisesti aiempaa paremmin. Niin työntekijät kuin kokeneet listasuunnittelijat ovat kiitelleet työvuorolistojen laatua ja olleet samalla aidosti hämmästyneitä siitä nopeudesta, johon edistyksellinen järjestelmä kykenee. Pitkän ja työlään prosessin tiivistäminen minuutteihin avaa työvuorosuunnitteluun täysin uusia mahdollisuuksia.

Ensimmäisellä rahoituskierroksella yritys sai mukaansa neljä nimekästä ja kokenutta teknologiasijoittajaa. Ali Omar (vuoden bisnesenkeli 2019), Reima Linnanvirta (FiBANin hallituksen puheenjohtaja), Henry Nilert (Ioboxin perustaja ja FiBANin enkelisijoittaja) ja Pekka Ylitalo (Dimerent Oy) sijoittivat yritykseen alkuvaiheen sijoituksessa 150 000 euroa.

– Työvuorot koskettavat suurta määrää henkilöstöä ja heidän perheitään. Työvuorolistoilla on siten valtava merkitys työhyvinvoinnin ja työviihtyvyyden kannalta. Tässä tekoäly auttaa väsymättä löytämällä parhaat mahdolliset vuorot kullekin työntekijälle, kertoo yritykseen sijoittanut Ali Omar.

– Tyytyväiset työntekijät ovat Plain Complexin keskiössä, mutta samalla organisaatio pystyy saavuttamaan merkittäviä säästöjä tasalaatuisten ja tasapuolisten työvuorosuunnitelmien kautta. Tekoälyn hyödyntämisessä kaikki voittavat, kertoo FiBANin puheenjohtaja Reima Linnanvirta.

Lisätietojen antaja:
Sasu Liuhanen
sasu.liuhanen(at)plaincomplex.com

plaincomplex.com

linkedin.com/company/plaincomplex

LATAA LEHDISTÖTIEDOTE PDF-MUODOSSA TÄÄLTÄ: Lehdistötiedote 31.8.2021 Plain Complex Oy

Lue lisää, miksi Vuorox on täydellinen valinta työhyvinvointia parantavaan työvuorosuunnitteluun